Kotimaisuus, kuitupitoisuus vai luonnollisuus – mitä suomalainen ruoassa arvostaa?

Kun elintarvikevalmistajana kuuntelemme herkällä korvalla ruokaostoksilla kävijää, voimme varmistua psytyvämme tarjoamaan asiakkaillemme sellaisia tuoteominaisuuksia, jotka ovat kuluttajalle relevantteja. Näin asiakkaamme saavat meiltä kauppojen hyllyille juuri sellaista tarjottavaa, mitä niiltä etsitään.

Meillä loppukäyttäjien tarpeet tunnetaan ja voimmekin vastata otsikon kysymykseen: Suomessa arvostetaan tutkimustemme mukaan kaikkia kolmea asiaa!

Tutkimuksen kautta tuloksiin

Foodiq seuraa herkeämättä niin maailmanlaajuisia ruoan megatrendejä kuin paikallisia kotimaisiakin trendejä. Kesällä 2020 tehdyssä tutkimuksessamme*, josta kerroimme jo aiemmin [linkki julkaisuun], selvisi yleisten koronaan liittyneiden muutosten lisäksi monta pitkäaikaista kehityssuuntausta.

Tärkeimpien esille tulleiden asioiden joukossa olivat:

  • Kuidun saantiin kiinnitetään huomiota vatsan toiminnan näkökulmasta
  • Kotimainen valmistus ja kotimaiset raaka-aiheet ovat monille tärkeitä
  • Maitohappobakteerit kiinnostavat
  • Kasviproteiinien käyttöön suhtaudutaan pääosin positiivisesti
  • Kasvipohjaisuus houkuttelee enemmän kuin vegaanisuus
  • Luonnollisuus ja aidot raaka-aineet vetoavat e-koodeja enemmän
  • Tasainen ruokailurytmi välipaloineen on tärkeä asia monille
  • Pakkauksessa helppous ja kierrätettävyys ovat valtteja

Luonnollisuudesta puhuttaessa monet olivat sitä mieltä, että ruokaan otetaan mieluummin pieni määrä sokeria kuin keinotekoisia makeutusaineita. Hunaja nousi kyselyssä ykköspaikalle lisättyjen makeuttajien joukosta.

Vatsan hyvinvointi tärkeää

Monessa kohdassa tutkimusta nousi esille kuluttajien halu huolehtia vatsan ja suoliston hyvinvoinnista. Kuidun merkityksestä on viime vuosina ollut paljon keskustelua ja siten tutkimus tuki yleistä ymmärrystä kuluttajien arvostuksista. Samoin monet sanoivat olevansa kiinnostuneita vatsan hyvinvointiin vaikuttavista maitohappobakteereista.

Yleisestikin vaikutti siltä, että kasvipohjaiset, suoliston ja vatsan hyvinvointiin keskittyvät ja hiilihydraatteja vähemmän sisältävät ruokavaliot yleistyvät. Vastaavasti esimerkiksi punaisen lihan käyttö on vähenemässä.

Me Foodiqilla haluamme osaltamme myös vaikuttaa pitkäaikaisiin arvostuksiin. Vihreä tulevaisuus, ja etenkin kasvipohjaisten tuotteiden saattaminen markkinoille on intohimomme.

Ota yhteyttä, mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää. Lähdetään luomaan yhdessä uutta tai kehittämään vanhaa entistä paremmaksi!

* Makery Oy. Onlinetutkimus kuluttajaymmärryksen lisäämiseksi, 29.7.2020: Foodiq Oy / COVID19-viruksen aiheuttamat muutokset osto- ja kulutuskäyttäytymisessä sekä yleinen trendikartoitus.